Wij zijn een groep van 19 studenten en aan het uitzoeken wat de term ‘social secrets’ volgens ons precies inhoud. We hebben bronnen geraadpleegd, tweets gevolgd , en de Emerce binnenstebuiten gekeerd. Wat vooral opviel is dat er nog naarstig wordt gezocht door bedrijven naar een business model. Een manier om geld te verdienen aan social media. Maar vooral ook manieren waardoor een bedrijf zichzelf promoot.

En op dat laatste gebied laat men nogal wat steken vallen. Neem nou de case waarbij supermarkt Walmart een nep-blog live liet gaan¹. Het doel van dit blog was om uitsluitend positieve berichten op het internet te brengen. De bezoekers kregen dit door met als gevolg negatieve publiciteit en dus langdurige imago schade voor het pr bedrijf en voor Walmart.

Wat veel bedrijven nog niet doorhebben is dat de ‘oude’ marketing technieken zich niet lenen voor het internet. En zeker niet voor social media. Waar het bij social media vooral om gaat is de contact tussen en met mensen. De bedrijven gaan meer uit van een mainstream broadcast naar klanten toe. Ze hebben zich er helemaal niet op voorbereid op het feit dat er ook nog klanten zijn die terug willen praten. Waar Walmart vooral de fout in maakte is het onderschatten van hun doelgroep. Ze waren er niet op voorbereid dat de internet consument alles tot in de puntjes ging uitzoeken.

Om te kunnen begrijpen hoe social media werkt dienen bedrijven open te staan voor hun klanten, Reacties te kunnen geven, en zoals elke goede verkoper betaamd, goed te kunnen luisteren. Maar vooral het respecteren van de wensen van de consument is ook een erg belangrijk punt. Helaas blijkt in de praktijk vaak dat door de vele regels en procedures binnen grote bedrijven deze punten online niet goed kunnen worden uitgevoerd. Bedrijven zijn bang om verkeerd in het nieuws te komen. Of denken gewoonweg niet het budget ervoor te hebben.

Dat bedrijven nog niet volledig begrijpen hoe social media werkt is maar één kant van het verhaal. Vaak bestaat er bij de gebruikers van social media een lichte afkeer voor de commercie. Mensen willen rustig met elkaar kunnen praten en geïnformeerd worden als het hun uitkomt. En niet andersom. Zo kreeg de website Facebook een klachtenregen over zich heen nadat er bekend werd gemaakt dat ze met de service ‘beacon’² wilden beginnen. Deze service hield in dat als een gebruiker via Ebay een aankoop deed zijn vriendenlijst geïnformeerd zou worden over die aankoop. Erger nog, via zijn persoonlijke newsfeed zou dit bekend gemaakt worden. Een punt waar Facebook wel goed aan deed was om persoonlijke advertenties te tonen aan de gebruiker zelf.

Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden te noemen. Neem bijvoorbeeld Hyves. Al sinds enige tijd zijn er grote bedrijven die dynamische content aan Hyves leveren in de vorm van flashgames en korte films. Vaak gaat het om de op jongere doelgroep gerichte merken zoals Pepsi of Axe. Deze manier van adverteren is minder storend dan wanneer een bedrijf zeer opzichtig een product dient te verkopen. De gebruiker kan worden geïnformeerd, speelt een spelletje, en leert zo onbewust over het product.

Voor veel bedrijven kan het fenomeen social media nog een groot onbekend gebied zijn. Vandaar volgens ons de secret in social secrets. Het is een uitdaging om uit te zoeken waarom dit nog een grijs gebied is, maar vooral ook om te kijken hoe we deze grijze onzekerheden kunnen wegnemen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s