Vorige maand gaf Paul Gillin, technologie-journalist en auteur van het boek “Secrets of social marketing”, een webinair over de 10 grootste geheimen in social media marketing. Gillin beloofd de 10 grootste, nooit eerder besproken geheimen uit zijn boek te verhullen, dus dat beloofd iets!
Voor de meeste online marketeers zijn dit geen echte grote social secrets, maar toch heel verfrissend om eens gelezen of gehoord te hebben!

Bekijk zelf het webinair hier, download de .PDF hier of lees rustig door.

Secret #1 : Don’t fear feedback!
Het web biedt je de mogelijkheid om in discussie te gaan met je klanten over je merk of je product. Luister naar wat je klanten te zeggen hebben en neem dit mee in je strategie.

Secret #2: Start with the goal, not with the tool
Bedenk van te voren wat je wilt bereiken en pas hierop de inzet van je tools aan, niet andersom! Bedenk ook dat je niet elke tool hoeft te gebruiken die beschikbaar is.

Secret #3: Embrace niche markets
Mensen in een niche markt zijn vaak meer betrokken bij een merk of product dan het geval is in grote markten. Het bereiken van deze markten is niet meer zo duur als dat het vroeger was, maar hier gebruik van!

Secret #4 Empower your people to talk
Motiveer je medewerkers om mee te communiceren met je klanten. Niet alleen de mensen die hier voor zijn aangenomen, maar ook de mensen ‘onderin’ in de organisatie. Dit zorgt voor een openheid binnen de organisatie en toont de menselijke kant van het bedrijf. Daarnaast bied het de medewerkers de mogelijkheid om aan de wereld te laten zien waar zij goed in zijn en zich te ontwikkelen in het werkveld.

Secret #5 Listen before speaking
Zorg dat je eerst luistert voordatje gaat spreken. Er zijn heel veel verschillende tools die je kan gebruiken om te luisteren naar je publiek. Maak gebruik van social bookmarking sites, sociale netwerken. Denk verder dan google, maak gebruik van de mogelijkheden die de verschillende netwerken je bieden om de populariteit van je site te meten.

Secret #6 Think like a Publisher
Technologie bied iedereen de mogelijkheid om iets te publiceren, maar dat betekent niet automatisch dat alles wat gepubliceerd is direct een succes word. Zorg dat wat je online zet interessant is voor je doelgroep.

Secret#7 Ditch the 13-week campaign
Traditioneel denkt de marketeer in een 13-weekse campagne en stopt de campagne na de 13e week. Dit werkt niet in een sociale media campagne, dit kost tijd. Het is normaal om pas aan het einde van het eerste kwartaal resultaat en een groei in het aantal bezoekers te zien.

Secret #8 Put communities to work
In een communitie gaat alles om awareness. Zoek uit welke communities mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw merk en zorg dat je opvalt. Communites zijn uitstekend geschikt om ideeën en aankondigen te pluggen zolang je maar zorgt dat jouw boodschap aansluit bij de gemeenschappelijke interesse van de commmunitie. Een communitie is ook een perfecte tool om te kijken of een nieuw idee of product aan kan slaan bij het grotere publiek.
Omarm je brand ambassadors, de fans van jouw merk. Dit zijn de mensen die, onbetaald, andere mensen vertellen waarom jouw merk zo geweldig is. Beloon deze mensen, al is het maar door een stukje webruimte te geven of een bedankmailtje te sturen.

Secret #9 Use the STRAIGHT principle in all communication
Straight staat voor:
-Succint: Keep it short and simple. Wees niet bang om een groot artikel in stukken te posten.
-Transparant: Heb niet de illusie dat je fouten kan verbergen, kom er eerlijk voor uit.
-Responsive: Social media gaat over conversaties. Reageer op vragen en opmerkingen.
-Accepting: Accepteer kritiek, luister naar wat mensen te zeggen hebben en reageer hierop.
-Insightfull: Bied iets aan waar mensen echt iets aan hebben.
-Genuine: Zorg dat je iets unieks hebt, iets wat mensen niet ergens anders kunnen vinden/krijgen
-Humorous: Zorg dat je grappig bent zonder het te overdrijven.
-Timely: Wacht niet te lang met reageren op een reactie.

Secret #10 Re-use and syndicate
Wees niet bang om dezelfde informatie meerdere malen te posten. Gebruik gerust verschillende kanalen om zo veel mogelijk mensen te bereiken, maar hou de relevantie in de gaten.

Door: Tom Nugter

Advertenties